-spesialister til allmennleger, for pasienter
PanMed er et selskap som har spesialisert seg på å tilby kompetanse og ressurser til pasientene gjennom fastlegen. Tilsammen har vi mange års erfaring og vet hva slags behov fastlegene har og hva slags problemstillinger som kan dukke opp. Vi løser en del av disse.
Vår historie
Vi vet mye om om hvor skoen trykker. Pasientene kommer til oss med mange forskjellige problemer. I starten vet man ikke alltid hvor man skal starte for å løse problemet.
​
Som turnuslege eller LIS1 så har man som regel en mer erfaren lege å spørre. Men når man jobber som fastlege - hvordan løser man problemene da?
​
-
NEL, ChatGPT, Helsebiblioteket, Google? ​
-
Ringe sykehuset eller spesialist?
-
Diskutere med kolleger i lunsjen eller på gangen?
-
Henvise videre?
​
​Fastleger er vant til å jobbe alene og løse problemerne etterhvert som de dukker opp. Med diffuse problemstillinger så er det noen utfordringer her. Hovedproblemet er tid.
Og når vi får dårlig tid så skjer det dessverre at pasienten blir den lidende part. Håndverkerne har lært seg at hastverk er lastverk. Det lærer vi også etterhvert. Det kan være fristende å levere fra seg halvgjort arbeid. Men det er ingen god følelse. Har du noen gang fått tilbakemelding om at henvisningen burde ha vært litt mer omfattende, at den var mangelfull eller har kommet til feil spesialist? Hovedfaren her er at verdifull tid går tapt. Det øker faren for en forverring av tilstanden.
​
​​
-
sparer tid
-
øker treffsikkerheten ift. diagnose og behandling
-
er samfunnsøkonomisk
-
finansieres gjennom Helfo